Fotografia de eveniment reprezintă unul dintre numeroasele tipuri fotografice, însă și ea se împarte în două mari categorii, cea de evenimente private și cea de evenimente corporate, fiecare având propriile sale particularități. Vom vorbi în rândurile de mai jos despre cea de-a doua, având în vedere experiența pe care am căpătat-o la numeroasele astfel de proiecte pe care le-am avut în ultimii ani.
Evenimentele coporate pot include evenimente de PR, cum ar fi conferințele de presă, recepțiile sau cocktail party-urile, diverse târguri și conferințe B2B ori B2C sau gale și petreceri interne ale companiilor. Dacă o conferință de presă poate avea doar 20-30 de invitați, în cazul petrecerilor aniversare sau de final de an ale marilor corporații asistența poate ajunge la două-trei mii de oameni. Desigur, fiecare are specificul ei și necesită o abordare diferită din partea fotografului.
Evenimente de PR
În orice tip de eveniment corporate, fotograful trebuie să fie cât mai puțin intruziv, dacă se poate aproape invizibil. Job-ul lui este să livreze fotografii care ilustrează cât mai bine momentele evenimentului, emoțiile trăite de participanți și modul în care aceștia interacționează între ei. Când vine vorba despre un eveniment cu un număr restrâns de oameni, această misiune este un pic mai dificilă pentru că fotograful este foarte vizibil. Astfel, va încerca să se apropie cât mai puțin de cei pe care îi fotografiază pentru a nu-i deranja și pentru a surprinde cât mai autentic trăirile lor.
O altă particularitate a acestor evenimente este aceea că au o durată relativ scurtă, așa că implică un timp de reacție foarte bun din partea fotografului. În cazul conferințelor de presă intervine un alt amănunt, timpul foarte scurt în care trebuie predate fotografiile. De multe ori sunt solicitate câteva dintre ele chiar imediat după eveniment. Din fericire, aparatele cu wi-fi din noile generații îți permit să le descarci direct pe telefonul mobil și să le editezi cât este nevoie cu Lightroom Mobile sau un alt soft de editare. În cazul în care nu deții un astfel de aparat, e nevoie să mergi cu un laptop după tine.
Târguri și conferințe
În cazul acestor evenimente, numărul participanților poate varia de la câteva sute la câteva mii. În cel mai probabil caz, fotograful face parte dintr-o echipă și trebuie să se completeze cu colegii lui pentru a acoperi tot evenimentul. Un astfel de eveniment poate dura mai multe zile (de obicei doua sau trei, dar sunt cazuri în care vorbim chiar și de o săptămână), ceea ce poate duce la acumularea oboselii.
În primul rând, fotograful trebuie să cunoască foarte bine programul evenimentului pentru a nu rata anumite momente. Nu numai programul este important însă. Fotograful trebuie să știe toate zonele de interes pe care trebuie să le frecventeze pe timpul evenimentului și să ajungă în fiecare dintre ele de mai multe ori pentru a capta imagini relevante pentru client. Pentru a fi sigur că nu-ți scapă nimic, este indicat să notezi pe telefon zonele și momentele importante ale fiecărei zile. Sau să ai la tine în permanență un pliant oferit de către organizatori.
Fie că este vorba de speakerii de pe scenă, de VIP-uri din public sau de oricare alt participant, oamenii sunt cei mai importanți în cadrul oricărui eveniment. Fotograful are misiunea de a-i urmări în permanență și de a surprinde cadre sugestive cu aceștia.
Având în vedere programul destul de încărcat al acestor tip de evenimente, atenția și precizia sunt elemente cheie ale reușitei pentru fotograf.
Party-uri aniversare sau de final de an
Vorbim de evenimente care pot avea câteva sute de invitați, dar și două sau trei mii în cazul corporațiilor cu foarte mulți angajați. Dincolo de momentele stabilite dinainte de către organizatori, multe alte aspecte pot fi inopinate. Pentru a le prevedea, fotograful se poate baza pe experiențele similare anterioare. În cazul în care este primul astfel de proiect pentru tine, cel mai important sfat este să fii cu ochii în patru permanent.
Acestea sunt evenimente de seară, așa că trebuie să fii pregătit să fotografiezi în special în low light. Spre deosebire de toate celelalte tipuri de evenimente, oamenii sunt mult mai exuberanți și de multe ori îți vor cere chiar ei să le faci fotografii. Atenție mare însă pe ringul de dans, acolo unde trebuie să ai mare grijă de echipamentul tău.
Pe lângă cadrele generale, aceste evenimente implică de multe ori și unul sau mai multe photo-cornere. Fotograful de aici are o misiune ceva mai facilă, dar foarte solicitantă și ea având în vedere numărul mare de participanți. Odată făcut setting-ul de lumini, totul devine simplu. Și totuși, modul în care încadrezi scena în funcție de numărul de subiecți fotografiați deodată îți poate da bătăi de cap din când în când.
Pregătirea
Înaintea oricărui proiect, în cazul de față un eveniment corporate, este obligatoriu să analizezi cu atenție brief-ul clientului. Acesta va fi completat întotdeauna măcar cu o minimă documentare: cât de mare este locul unde se va desfășura evenimentul, cât de luminos/întunecos este, care sunt personajele-cheie din companie sau dintre invitați pe care trebuie să le fotografiezi (caută fotografii cu ele pe internet pentru a le știi în momentul în care ajungi acolo)?
Echipamentul
Eu prefer obiectivele zoom pentru evenimente, deși cu siguranță un prime îți poate oferi o mai mare calitate a fotografiei. Zoom-urile însă îți dau o libertate de mișcare de care ai mare nevoie în astfel de cazuri. Sunt două obiective care nu au cum să lipsească din trusa ta: 24-70 și 70-200 (eu folosesc seria L de la Canon, EF 24-70mm f/2.8L II USM și EF 70-200mm f/2.8L IS II USM). Acoperi astfel o plajă focală atât de mare încât să poți surprinde momentele care te interesează. Cel de-al doilea îți permite să stai la o distanță apreciabilă de subiect și să aștepți liniștit momentul propice în care să apeși declanșatorul. De preferat să ai la tine și un 16-35 pentru a putea surprinde un unghi cât mai mare atunci când este cazul. De asemenea, este bine să –ți iei obiective cu diafragmă cât mai deschisă pentru a te ajuta în condiții de lumină slabă.
Un bliț este și el obligatoriu în trusă, cu cât mai puternic, cu atât mai bine. Eu folosesc Canon Speedlite 600EX II-RT. Poți găsi însă variante mai ieftine Godox sau Yongnuo. Sunt însă cazuri în care ai nevoie de mai multe speedlite-uri pe care să le poziționezi în anumite puncte-cheie pentru a lumina cât mai mult o anumită încăpere (conectate la trigger-ul de pe aparat).
E bine să ai două camere la tine chiar dacă în anumite cazuri poți alege să folosești doar una. Nu știi niciodată ce se întâmpă și nu trebuie să riști să nu ai cu ce îți continua munca. Eu folosesc un Canon 5D Mark IV și un Canon 6D.
Nu uita de baterii de rezervă, atât pentru aparate, cât și pentru bliț, și de carduri. E bine să nu le lași în rucsac, ci să le ții în permanență la tine pentru a avea acces imediat la ele.
Post producția
Așa cum spuneam și mai sus, oamenii sunt protagoniștii evenimentelor. Selecția cadrelor este extrem de importantă. Nu va fi editată nicio fotografie care să înfățișeze pe cineva într-o postură care îl dezavantajează (ochi închiși, poziții nefirești). În rest, se vor respecta regulile de bază ale fotografiei: se vor face corecțiile cromatice și se vor reîncadra fotografiile care necesită acest lucru.
Alte aspecte de care să ții cont
- Nu uita scă ești acolo să fotografiezi evenimentul unei companii, așa că încearcă să incluzi în cât mai multe fotografii elementele de branding din decor.
- Fii cât mai discret, iar dacă la un moment dat simți că cineva se simte inconfortabil că este fotografiat, nu insista!
- Realizează fotografii și cu echipa clientului și/sau agenției, chiar dacă nu ți se cere acest lucru în brief! Vor fi încântați să le primească.
- Fii atent la toate detaliile! Fotografiază inclusiv locația înainte ca invitații să sosească, elementele de branding, orice alt fel de setting. La un moment dat pot fi utile în diverse prezentări interne în cadrul companiei. Sunt cadre care vor fi apreciate de client.
- Fii atent la colegul/colegii care filmează evenimentul și încearcă să nu le strici cadrele!
- Fii mereu vesel și binevoitor! Vei induce astfel o stare plăcută oamenilor cu care vei interacționa.
MARIUS CIOROABĂ
Fotograf / Managing Partner NewFrame